Järvimatkailua tulee kehittää

 

Viitaten ” Ei kultaisia hanoja, vaan luonnon luksusta” (SS 24.4.) olleeseen kirjoitukseen, minun täytyy tuoda toisenlaista näkemystä matkailun saralle.

Miksei, tulevien vuosien hallituksen kärkiteemoja voisi olla kotimaan matkailun kehittäminen? Ei turhaan puhuta siitä, että matkailu on kehittynyt huonosti viimeiset kymmenen vuotta. Ihmettelen kuitenkin suuresti sitä, että kaikkien maatalous- ja yritystukien jakelun sijaan, ei ole paneuduttu ja kehitetty toimivia yritysten tukimuotoja, joilla pääsisimme käsiksi Suomen luonnon luksukseen. Suomen matkailun vahvuuksia on ainutlaatuinen puhdas luonto. Järvi-Suomi joka on nykytrendien mukaan tuote, jota vastaavaa ei pysty yksikään muu maa maailmassa tarjoamaan. Järvi-Suomen luonto löytyy vain Suomesta. Miettikääpä Pekingin ja muiden kiinalaisten kaupunkien savusumuja tai keski Euroopan kaupunkien suunniteltuja diesel autojen käyttörajoituksia. Onko eroa?

Matkailu on Suomessa erittäin työllistävä ala. Se työllisti vuonna 2017 yli 150 000 työntekijää. Työntekijöistä 30 prosenttia on alle 26-vuotiaita. Alan työvoiman määrä kasvoi 43 prosenttia vuosina 1995–2016 samalla, kun perinteiset toimialat vähensivät työvoimaansa. Alalle odotetaan vähintään 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2025 mennessä, vaikka emme ole hyödyntäneet vielä Järvi-Suomea, joka on sivussa unohdettu!

Lappi palvelee matkailua, mutta hyvin rajoitetulla ajalla eli pääsääntöisesti vain talvella ja syksyn ruska aikana. Kesäaikaan pääkaupunki seutu vetää kulttuuri tarjonnallaan ja nähtävyyksillään. Järvi-Suomi odottaa vain toimijaa. Haluammeko avata tämän kauneuden näille rikkaille turisteille, johon Savon Sanomien artikkelissa viitattiin. Löytyisikö arjen luksus muualtakin kuin luksus hotelleista? Uskon, että Järvi-Suomen matkailu toisi oikein kehitettynä työpaikkoja kymmenille tuhansille tekijöille ja tilaa sadoille uusille yrityksille sekä alueilla joilla niille on suurin tarve.

Ihmetellä täytyy, kun tähän mennessä matkailu on keskittynyt kaksinapaisesti vain Lappiin ja pääkaupunkiseudulle, kun samaan aikaan ”kruunun jalokivet” Järvi-Suomi ja Järvi-Suomen matkailu ovat jääneet unholaan. Eli Suomi istuu ehkä parhaan vientituotteensa päällä.


Kati Åhman (sd), Iisalmi

1 reaktio

Please check your e-mail for a link to activate your account.